Logo

A Blog Post

IJsland maart 2014

Op 15 maart was het dan eindelijk zover. Na een maandenlange voorbereiding ging ik samen met bevriende fotograaf Marco van Soest naar IJsland. Onder leiding van de gepassioneerde Gerry van Roosmalen mochten we een week lang op zoek naar de mooiste plekjes van de IJslandse Zuidkust om deze vast te leggen. Enthousiast vertrokken we vroeg met de trein richting Schiphol, waar we de rest van de groep ontmoetten. IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 15 maart 2014Ons vliegtuig was keurig op tijd, maar door de Nuclear Security Summit (NSS) liepen we toch nog een half uur vertraging op. Maar dat mocht de pret niet drukken. In slechts 3 uur vliegen kom je in een compleet andere wereld terecht. IJsland is bijna drie keer zo groot als Nederland en is het dunstbevolkte land van Europa. Van de 300.000 inwoners woont twee derde in en om de hoofdstad Reykjavík. Buiten de hoofdstad zul je dus niet zoveel mensen tegenkomen. Nadat we geland zijn is het nog een lange weg naar ons eerste hotel en is er dus weinig tijd om onderweg foto’s te maken. Om 20:30 uur komen we in ons hotel aan en kunnen we voor het eerst van de IJslandse keuken genieten. Daarna vertrekt iedereen al snel naar bed.

De volgende ochtend is het snel ontbijten en er dan flink tegenaan. Buiten waait het heel hard en regent het nog veel harder. Even vraag ik me af waarom ik dit ook alweer wilde, maar ik word gerustgesteld dat het weer hier elke 5 minuten anders kan zijn. En dat hebben we geweten. Het weer zal die dag en in de rest van de week ontelbaar vaak omslaan. Bij Strokkur hebben we nog fantastisch weer, maar slechts een half uur daarna kwam de sneeuw uit de lucht op een manier zoals ik het nog nooit heb ervaren. Binnen een kwartier was alles wit en stond ik tot m’n enkels in de sneeuw.
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 16 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 16 maart 201420140316-138 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 16 maart 2014Het weer bepaalt in grote mate onze planning. Op plekken waar je normaal een lange stop zou inplannen is nu niet veel te zien, maar op andere plekken zorgt de sneeuw weer voor schitterende foto’s.
Op de 3e dag begint de dag erg zonnig, maar met een hele koude wind. Door de sneeuwval van de dag ervoor is de planning weer iets aangepast, maar het wordt wederom een prachtige dag. We gaan op weg naar de Gluggafoss waterval en maken onderweg nog even wat foto’s van IJslandse paarden.
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014Na deze ongeplande stop rijden we snel door naar de Gluggafoss. En wat een cadeautje blijkt dit te zijn. Het weer is goed en er zijn geen andere mensen aanwezig. We kunnen ons als groep 2 uur lang helemaal uitleven. Aan onderstaande foto’s is vast te zien dat ik hier ontzettend van heb genoten!
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014 20140328_website_009-137IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014 20140324_website_005-7597 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014Nadat we op een gletsjertong zijn geweest, is de volgende stop een verrassing en wil Gerry ons niet vertellen waar we naartoe gaan. Iedereen doet verwoede pogingen om te raden waar we naartoe gaan. Uiteindelijk blijkt het de neergestorte Dakota te zijn die onder de Wie is de Mol kijkers vast nog wel bekend is uit het seizoen 2012. Wat een magische plek en wat gaaf om het toestel nu in het echt te zien. Ik had niet kunnen bedenken dat er ook maar een kans zou zijn dat we op deze plek zouden komen.
20140317_website_002- DSC_1659_01Na de Dakota snel weer door met het fotograferen van de natuur, daarvoor zijn we tenslotte in IJsland. We fotograferen die dag nog 3 watervallen. Als eerste de Skogafoss.
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014Een veel minder bekende waterval, de Kvernufoss, ligt slechts een paar honderd meter verderop. Doordat het een uitdaging is om überhaupt bij deze waterval te komen, is deze voor mij meer bijzonder. Als we de waterval eindelijk bereiken is deze schitterend en is het een geweldige ervaring om midden in zo’n landschap te staan zonder andere mensen om je heen. Toch wacht er nog een nieuwe uitdaging. Na vanmorgen eerder achter de Gluggafoss waterval geklommen te zijn, wil ik dit kunststukje nu graag herhalen. De reisleider raadt het ons echter af en zegt dat we de risico’s niet moeten opzoeken. We willen het toch echt graag proberen en enkele minuten later vindt Gerry toch een mogelijkheid. Het was erg glad en ik weet niet of ik het weer zou doen, maar wat was ik blij toen ik achter de Kvernufoss stond. Het heeft mij een schitterende foto opgeleverd.
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014 IMG_8833Nadat we in het hotel weer van een heerlijke maaltijd hebben genoten besluiten we met een deel van de groep in de avond nog een waterval te fotograferen: de Seljalandsfoss. Een prachtige plek waar we voor de verandering de waterval maar weer eens van de achterkant willen fotograferen. Met extreme voorzichtigheid lukt het ons om veilig achter de waterval te komen. Een Zwitser die nogal haast heeft en ons bijna omver loopt als hij ook achter de waterval wil klimmen heeft minder geluk en valt naar beneden. Hij bezeert zich niet, en gaat in eerste instantie gewoon door met fotograferen. Even later blijkt toch dat hij niet meer weg kan van de plek waar hij op dat moment zit en met een temperatuur van -8 en de spray van de waterval. Onze spullen zitten na elke foto volledig onder het ijs, dus een persoon kan het daar nooit lang volhouden. Met kunst- en vliegwerk weten Gerry en Jan deze man met touwen naar boven te slepen en loopt alles toch nog goed af.
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 17 maart 2014De dag erop is een hele extreme. De zon laat zich niet zien en het sneeuwt hard, heel erg hard. Tel daarbij op windkracht 12 en fotograferen is bijna onmogelijk. Maar wat een spektakel om dit natuurgeweld te ervaren.
20140318-085 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 18 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 18 maart 2014 IMG_7823Door de sneeuwval zijn er momenten waarop het zicht minder is dan 1 meter waarop verder rijden dan ook niet echt een optie is. We belanden met de hele groep in Vik en wachten daar op beter weer. Als we een paar uur later verder rijden sneeuwt het nog steeds erg hard. We besluiten om dus maar door te rijden naar het hotel en niet teveel stops meer in te plannen. Uiteindelijk stopt het met sneeuwen en kunnen we bij Þvera toch nog een paar mooie foto’s maken. Iedereen is blij als we met veel moeite uiteindelijk het hotel bereiken.
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 18 maart 2014De volgende ochtend is IJsland weer een hele andere wereld. Niets wijst meer op het extreme weer van de dag ervoor. We verblijven in Skaftafell en we hoeven vandaag weinig kilometers te maken. We beginnen de dag bij de Svartifoss waterval. Het is opnieuw een grote uitdaging om deze waterval te bereiken, maar door elkaar te helpen weet toch bijna de hele groep de waterval te bereiken.
20140324_website_006-7926 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014Na het bezoek aan de waterval bezoeken we 2 gletsjertongen: de Skaftafelljökull en de Svínafelljökull. Het zijn flinke wandelingen, maar het is het dubbel en dwars waard. Vooral bij de Svínafelljökull ben ik erg onder de indruk van het eeuwenoude blauwe ijs. Dat we hiervoor door een metersdik pak sneeuw moeten maakt natuurlijk niets uit. Nadat ik wat foto’s heb gemaakt leg ik de camera weg en ga in de sneeuw zitten om deze onwerkelijke omgeving in mezelf op te nemen. Zelden heb ik zoiets moois gezien. IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 20140324_website_007-7941IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 19 maart 2014 20140319-144De donderdag staat de hele dag in het teken van het ijsbergenmeer Jökulsárlón. Als we vertrekken vanaf het hotel is het weer nog niet erg goed en dreigt er weer even een hele dag sneeuw scenario. Maar niets blijkt minder waar. Aangekomen bij het ijsbergenmeer is het droog en het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat de zon zich er ook mee gaat bemoeien. Na een paar uur laat de zon zich dan ook eindelijk zien. Het is een fantastische dag en er is een hoop te zien. Grote blokken ijs spoelen vanaf de gletsjer de zee in. De zee gooit deze blokken ijs dan terug het strand op, waardoor het hele strand bezaait ligt met grote blokken ijs. Het is pure kunst. Helaas blijken er die dag filmopnames op het strand te zijn en kunnen we niet alle foto’s maken die we in ons hoofd hebben. Het levert ons uiteindelijk wel een ritje in een quad op, als wij ergens fotograferen waar dat op dat moment niet mag. Ik stel voor best te willen vertrekken, maar dan wel graag een lift wil hebben. Dit is geen probleem en zo belanden we achterin de quad en worden we teruggebracht naar de plek waar we wel mogen fotograferen.
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 20140324_website_008-8213Terug bij het hotel maken we als groep onze plannen. Het is onze laatste echte avond, want morgenavond zijn we alweer bij het vliegveld. We hebben ondanks alle verwachtingen de Aurora Borealis nog niet mogen zien. We waren ontzettend blij met alles wat we in deze prachtige week hebben gezien, maar de reis was natuurlijk nog niet helemaal compleet. Afgelopen dagen hadden we steeds pech. Of er was een goede verwachting voor de Aurora Borealis, maar dan was het zwaar bewolkt, of het was kraakhelder, maar dan was er geen Aurora Borealis. Ook op deze laatste avond ziet het er heel slecht uit. De verwachting voor die avond is 0,0. Toch besluiten we er in de avond nog op uit te trekken om dan de Svínafelljökull te fotograferen omringt door duizenden sterren. Heel groot is de verrassing als blijkt dat ik op mijn allereerste foto direct de Aurora Borealis heb weten vast te leggen. Ook al is het met het blote oog niet zichtbaar, dit maakt de fotografen toch wel erg enthousiast!
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014We blijven een uurtje fotograferen, maar het Noorderlicht wordt niet feller en dooft uiteindelijk langzaam. We gaan terug naar het hotel waar iedereen direct zijn bed induikt. Marco, Gerry en ik nog niet, want wij hebben nog teveel adrenaline in ons lijf. Als we besluiten toch de hotelkamer op te gaan zoeken vragen we nog even aan Gerry waar we vannacht moeten gaan staan om nog een poging te ondernemen. Gerry wijst naar een heuvel en wij kijken die kant op. Daarboven zagen we een prachtige lichtshow en we wisten niet hoe snel we onze spullen weer tevoorschijn moesten halen. Wat gaaf om dit te mogen aanschouwen. Gerry moest alle andere groepsgenoten gaan wekken en al snel werd het bij veel mensen duidelijk dat er wat te beleven was. Binnen een paar minuten stonden er zeker 50 statieven opgesteld om het Noorderlicht te registreren. De fantastische reist die we hebben gemaakt was nu helemaal compleet!
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 20 maart 2014 20140320_website_004-1058De laatste volledige dag stond in het teken van de lange terugreis naar het westen. Onderweg maakten we nog een aantal fotostops waar we opnieuw spectaculair veel wind hadden. Dit zorgde weer voor mooie plaatjes.
In de avond hadden we onze laatste overnachting in een heerlijk hotel. Zo luxe hadden we het de hele week nog niet gehad, maar daarvoor waren we dan ook niet naar IJsland gegaan. Voordat we naar bed gingen was er nog een heel goed afscheidsdiner. Ik heb ontzettend lekker gegeten.
IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 21 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 21 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 21 maart 2014 IJsland - Noorderlicht Fotografiereis - 21 maart 2014Zaterdagochtend was het dan toch echt tijd om dit geweldige avontuur af te sluiten. Al om 04:00 uur moesten we ons bed uit en na een klein ontbijt snel naar het vliegveld. Hier werden nog snel wat souvenirs aangeschaft en toen was het tijd om terug te vliegen naar Amsterdam. Ik had nooit verwacht dat IJsland zo’n indruk op me zou maken, maar het land heeft me echt gegrepen. Twijfel je nog om naar IJsland te gaan? Gewoon doen!